سرباز اجباری در اسلام نداریم

اگر مسلمانى زكات خود را بدهد ولى شائبه ريا در آن باشد پذيرفته نيست؛ اگر به جهاد برود ولى براى خودنمايى باشد قبول نيست. چرا که اسلام عمل با روح مى‌خواهد نه عمل بى‌روح.

به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، استاد مطهری در کتاب عدل الهی (ص۲۷۵) می نویسد: يک تفاوت اصيل در ميان قوانين الهى و قوانين بشرى اين است كه قوانين الهى دوبعدى است و قوانين بشرى يک‌بعدى. قوانين بشرى به نظام روحى و تكامل معنوى فرد كارى ندارد.

وقتى كه يک دولت براى مصالح كشور، اقدام به وضع ماليات مى‌كند، هدفش فقط بدست آوردن پول و تأمين هزينه كشور است. دولت نظرى ندارد كه پرداخت‌كننده ماليات چه نيّتى دارد؟ همچنين وقتى كه براى دفاع از كشور، سربازانى را به زير پرچم احضار مى‌كند به نيّت سربازان كارى ندارد؛ او مى‌خواهد سرباز در ميدان جنگ با دشمن نبرد كند.

ولى در قوانين الهى چنين نيست؛ در اين قوانين، ماليات و سربازى بطور مطلق خواسته نشده است، بلكه توأم با نيّت خالص و قصد قربت خواسته شده است. اسلام عمل با روح مى‌خواهد نه عمل بى‌روح. لهذا اگر مسلمانى زكات خود را بدهد ولى شائبه ريا در آن باشد پذيرفته نيست؛ اگر به جهاد برود ولى براى خودنمايى باشد قبول نيست. قانون الهى مى‌گويد سرباز اجبارى به درد من نمى‌خورد، من سربازى مى‌خواهم كه روحاً سرباز باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظرات
  1. ضماد می‌گوید

    بسیار خوب! سربازی را اختیاری کنند ببینید چند نفر به سربازی می‌روند. خدمت نظام وظیفه، قانون کشور است. لابد می‌گویید در اسلام، قوانین رانندگی نداریم پس هر که هر طور خواست رانندگی کند؛ در صورتی که اگر قوانین رانندگی نباشد خدا می‌داند شبانه‌روز، چقدر از مردم قلع و قمع می‌شدند وسائط نقلیه آسیب می‌دید و جامعه، دچار بی‌نظمی و هرج و مرج و ترافیک می‌شد. پس قانون‌گذار مجبور است قوانینی برای ایجاد و حفظ نظم و امنیت ایجاد کند که حقّ کسی پایمال نشود و این مربوط به کشور ایران هم نیست. در مورد امنیت کشور هم همین‌طور است. سلامت باشید.

  2. مومن بی ریا می‌گوید

    بنابر بر این سخن ارزشمند استاد مطهری که در قوانين الهى عمل توأم با نيّت خالص و قصد قربت خواسته شده است و در اسلام عمل با روح مى‌خواهد نه عمل بى‌روح و سرباز اجباری نداریم ، پس حجاب هم با نيّت خالص و قصد قربت خواسته شده است و در اسلام حجاب با روح مى‌خواهد نه حجاب بى‌روح . بنابر اینT حجاب اجباری از قوانین در يک دولت است نه قوانین اسلام ، اگر زنی حجاب بزند ولى براى خودنمايى و از روی اجبار باشد، قبول نيست.