مخالفت با علم به بهانه حفظ دین

حجت الاسلام والمسلمین استاد رسول جعفریان، ۱۰ توئیت اخیر خود را به موضوع علم و شبه علم پرداخته است.

به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، ۱۰ توئیت اخیر استاد جعفریان به شرح زیر است:

«۱. تأکید بر «علم» و پرهیز از «شبه علم» مهم ترین مطالبی بود که وزیر علوم در اولین سخنرانی خود مطرح کرد. بهتر است همه نهادهای علمی وابسته به دولت، روی همین مسیر پیش رفته، ذهن کودکان، نوجوانان و جوانان در حال تحصیل ما را «علمی» تربیت کنند. مشکلات کشور تنها از این مسیر حل خواهد شد.

۲. بهتر است دین و نهادهای وابسته به آن، در حفظ تفکر دینی و اخلاقی جامعه بکوشند و روی آن متمرکز باشند، اما مانند متکلمان قدیم که گاه به بهانه حفظ آنچه خود اصول دین می دانستند، مانع از رشد علم فیزیک، شیمی، و نجوم و طب می شدند، عمل نکنند. حریم دین و علم هر دو مهم است.

۳. در گذشته و اکنون هم، عده ای از متدینان و متکلمان به بهانه دین، حریم علم را می شکستند، و عده بیشتری از عالمان مدرن، به بهانه علم، به حریم دین و تفکر دینی دست اندازی می کردند. تعیین مرز هم دشوار است، اما روشن است که هیچ کدام از اینها، راه درستی نیست، هرچند بحث کردن بسیار خوب است.

۴. در همه کشورها شبه علم، در حوزه های مختلف وجود دارد، اما این که اساس سیستم آموزشی بر این پایه نباشد چنین نیست. حتی این که مراکزی باشد که روی آن علوم کار کند، هم با نگاه تاریخی و هم جز آن، امر غریبی نیست. اما رسوخ شبه علم در مراکز تصمیم گیری بویژه آموزشی مشکل ساز است.

۵. دولت جدید در پایان سال تحصیلی آینده، باید با بالا رفتن متوسط معدل دانش آموزان از وضع مفتضحی که سالهای قبل داشت، نشان بدهد که در این زمینه فعال شده است. آموزش و پرورش باید برنامه ریزی دقیقی برای افزایش سطح علمی دانش آموزان داشته باشد.

۶. کسی چون صاحب عباد که خودش متکلم و عالم بود و می گفت: «سلطان العلم فوق سلطان الولایه» جایی، برخلاف، به کسی که از او خواست کتابهای طبی را در کتابخانه وقفی اش در ری قرار دهد، گفت: «طب نردبان الحاد است، و تو که مهندسی و متهم هستی، این حرف را نزن که در اثبات اتهام تو کافی است!

۷. عده ای که نگران بافته های خود هستند، به محض این که دفاع از دانشی می کنید که دنیای جدید را ساخته، بر عالم تسلط یافته و با تکیه بر آن ۳۰۰ سال است کشورهایی را مستعمره خویش کرده، می گویند پزیتیویسم آمده است. ای کاش اندکی به اطراف خویش می نگریستند و تسلط علم جدید را می دیدند.

۸. اگر کسی از دانش جدید حمایت کند، معنایش این است که دین را کنار گذاشته است؟ هیچ راهی برای توافق علم و دین نیست؟ می خواهید به نسلی که تأثیر علم را می بیند، پیشرفت ها را می نگرد، و دنیای شگرف کنونی را تجربه می کند، بگویید این راه غلط است و راه شما درست است؟ به تأثیرش فکر کرده اید؟

۹. علم جدید دنیای کنونی بشر را متحول کرده و بیشتر هم خواهد کرد. این ربطی به فساد اخلاقی و تجاوزگری قدرت های بزرگ و خشونت های صهیونیسم در غزه ندارد. ما راهی جز پیشرفت علمی نداریم و الا از صحنه عالم محو می شویم. حالا هم دیر شده است. وزیر علوم وآموزش و پرورش این را رسالت اصلی خود بدانند.

۱۰. بنا نیست، علم، همه مشکلات عالم را حل کند؟ مگر دانشی که ما در قرون میانه اسلامی داشتیم، همه مشکلات عالم را حل کرده بود؟ هر بخشی از زندگی بشر راه حل ویژه خود را دارد. دین کار خودش را می کند، علم هم. اما امروزه، علم، دنیای پیشرفته را بر ما مسلط و عرصه را بر ما تنگ کرده است. چه کنیم؟»

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. حامد می‌گوید

    سلام این جریانی که با علم مخالفت می کند جریان نحیفی در بین متدینین و علمای ماست. در بین علمای بزرگ و مراجع هم طرفداران چندانی ندارد. سروصدایش مقداری بلندتر از ضریب نفوذ آن در جامعه متدینین و حتی علماست.
    اما فهم غلط از پوزیتیویسم منحصر به جریان متدینین نیست. اساسا این مفهوم را به صورت غلط در کلاس های دانشگاه تدریس می کنند. حتی کوهن و فایرابند هم این برداشتی که برخی دانشگاهیان ایرانی از پوزیتیویسم و پساپوزیتیویسم دارند را نداشته اند. فهم ناکامل از مفاهیم و نظریه ها کار دست ما می دهد و این مختص به متدینین حوزوی و دانشگاهی نیست و حتی در بین اساتید سکولار هم بعضا همین ملاحظه می شود که به مطالعه ناکافی و نادرست از نظریه ها باز می گردد
    بخشی از وضعیت مفتضح معدل دانش آموزان به مسائل جدید یک دهه اخیر باز می گردد. به خصوص توسعه شبکه های اجتماعی و بازی های ویدئویی. از سوی دیگر، بحران کرونا و خانه نشینی نوجوانان، اعتیاد به شبکه های اجتماعی و کم رغبتی به تحصیل و مطالعه را دامن زده است