ماجرای جالب اسلام آوردن دختر مسیحی در امامزاده عینعلی و زینعلی
مردم پونک سالهای سال است که ارادت خاصی به آستان مقدس امامزادگان عینعلی و زینعلی دارند و این مکان محل دورهمی و برگزاری مراسم مناسبتی بوده است. این بزرگواران هیچگاه حاجتمندان را که از سر اخلاص به دیدارشان میروند دست خالی بازنگرداندهاند؛ حتی پیروان سایر ادیان.
به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ ،مردم پونک سالهای سال است که ارادت خاصی به آستان مقدس امامزادگان عینعلی و زینعلی دارند و این مکان محل دورهمی و برگزاری مراسم مناسبتی بوده است. این بزرگواران هیچگاه حاجتمندان را که از سر اخلاص به دیدارشان میروند دست خالی بازنگرداندهاند؛ حتی پیروان سایر ادیان.
همشهری نوشت: یکی از خادمان امامزاده خاطرهای معنوی از سالهای دور در این زمینه ذکر میکند: «سال ۱۳۸۵ بود که دختری گریان و مستاصل به من مراجعه کرد و گفت: من مسیحی هستم و مادرم در تصادفی شدید به کما رفته است. در محل پرسه میزدم و به دنبال جایی برای دعا کردن بودم که تابلوی امامزاده را دیدم و ناخواسته وارد این محل شدم.» خادم به دختر مسیحی توصیه میکند که با وجود اینکه اینجا شباهتی به کلیسا ندارد اما وارد امامزاده شود و دعا و برای سلامت مادرش نذر کند. خادم میافزاید: «سال بعد دیدم همان دختر با چهرهای متبسم پیش من آمد و از بهبودی مادرش چند هفته بعد از آن روز خبر داد و گفت که میخواهد مسلمان شود. نزد روحانی محله رفتیم و با ادای شهادتین اسلام آورد.»
امامزادگان عینعلی و زینعلی دو برادر به نامهای عون ابن علی(ع) حدود یازدهه ساله و زید بن علی(ع) حدود پانزده ساله از نوادگان امام سجاد(ع) بودهاند که همراه حضرت معصومه(س) برای فرار از دست ظلم و جور ماموران حکومتی قصد مهاجرت به ایران را میکنند. یورش به کاروان مسافران باعث میشود که این دو بزرگوار به ده پونک پناه بیاورند. آنها بعد از مدتی شناسایی و شهید و همین جا دفن میشوند.
طبق گفتههای اهالی پونک، ابتدا بقعه امامزادگان مکانی محقر، خشتی و گلی با یک حیاط و حوض آبی کوچک، قبرستان، آبانبار در شمال و غسالخانهای در ابتدای امامزاده بوده است که به تدریج اتاقکهایی پیرامون آن برای خادمان و افرادی که در سرمای استخوانسوز پاییز و زمستان ناگزیر به ماندن در آستان امامزاده بودند ساخته شد. قدمت بنای اولیه به زمان فتحعلیشاه برمیگردد و بعد از آن به دستور فرمانفرما در سال ۱۲۹۷ هجری شمسی بنای جدید ساخته شد. چند سال پیش هم بنا مجدد بازسازی شده است.
در گذشته اینجا خادم ثابتی نداشته و امور مربوط توسط کشاورزان محلی به نوبت و داوطلبانه انجام میشده است. آنها قبل از اینکه سرِ زمینهای خود بروند، درِ امامزاده را باز میکردند و غروبها امامزاده را جارو کرده و درِ امامزاده را میبستند.
یکی از مراسمهایی که در این مکان برگزار میشده، مراسم سمنوپزون و صبح سیاه بوده است که تا به امروز ادامه دارد. در ماه محرم عزاداران حسینیه پونک بعد از نماز صبح برای عرض تسلیت به آن دو بزرگوار به امامزاده آمده و به عزاداری مشغول میشوند که این مراسم صبح سیاه خوانده میشود.
امامزاده عینعلی و زینعلی تنها امامزادهای در کشور است که شورای حل اختلاف دارد و قضات شورا قبل از شنیدن اظهارات طرفین دعوی گاه برای آرام کردن مراجعین عصبانی از آنها میخواهند به زیارت بروند و دقایقی را در امامزاده بگذرانند تا آرام شوند.