عيسى مسيح را سوزانده اند! | محمدرضا زائری

مبلغ / كتابسوزی حركتي جاهلانه است كه تاريخ نمونه آن را در اعصار مختلف در كارنامه مغولان و امثال ايشان ياد مي كند و مسلمانان كه معجزه شان كتاب است و تمدن شان بر اساس كتاب استوار شده همواره در جانبي ايستاده اتد كه كتاب را تقديس كرده و براي آن حرمت قائل بوده اند و از همين روي اساسا كتابسوزي رفتاري نه ضد انساني بلكه ضد اسلامي است حتى با كتابي غير مقدس، چه رسد به اين كه كتابي مقدس سوزانده شود.

به گزارش «مبلغ» – حجت الاسلام دکتر محمدرضا زائری در یادداشتی اختصاصی که در اختیار «مبلغ» قرار داده است، نوشت: نخستين بار نيست كه حادثه تلخ اهانت به قرآن كريم احساسات صدها ميليون نفر مسلمان را جريحه دار ساخته است، اما تكرار اين رويداد و اصرار نهادهايي سياسي و بين المللي بر استمرار اين جريان بسيار قابل تأمل و در خور توجه است.

اولا كتابسوزي -هر كتابي – باشد حركتي وحشيانه و جاهلانه است كه تاريخ نمونه آن را در اعصار مختلف در كارنامه مغولان و امثال ايشان ياد مي كند و مسلمانان كه معجزه شان كتاب است و تمدن شان بر اساس كتاب استوار شده همواره در جانبي ايستاده اتد كه كتاب را تقديس كرده و براي آن حرمت قائل بوده اند و از همين روي اساسا كتابسوزي رفتاري نه ضد انساني بلكه ضد اسلامي است حتى با كتابي غير مقدس، چه رسد به اين كه كتابي مقدس سوزانده شود.

اما اكنون نكته مهم تر اصراري است كه جريان هاي فتنه انگيز و آشوب آفرين بر تحريك عواطف مسلمانان دارند، زيرا مي دانند قرآن كريم نسخه منحصر به فرد وحي الهي است كه اسباب وحدت و نقطه اشتراك يك چهارم جمعيت جهان شده و مي دانند با تحريك احساسات اين جمعيت زمينه آشوب و تنش بيشتري فراهم مي شود.

اين فتنه آفريني درست نقطه مقابل تلاش ها و مجاهدت هاي همه كساني است كه- از مليت ها و اديان گوناگون – در سطح بين المللي براي گسترش صلح و ترويح آرامش و مهرباني و دوستي و مشاركت انساني مي كوشند.

اما در عين حال بايد به خاطر داشت كه اين قرآن سوزي و آتش افروزي در حقيقت كلمة الله را هدف گرفته است!

بر خلاف تلقي رايج كه قرآن كريم را در عرض عهد قديم (تورات) و عهد جديد (انجيل) به عنوان كتابهاي آسماني قرار مي دهند معتقدم قرآن كريم را به دلايل گوناگون نمي توان با انجيل مقايسه كرد.

قرآن كريم كلمه نازل شده خداوند است و بايد آن را با خود حضرت مسيح برابر نهاد و مقايسه كرد كه به تصريح وحي الهي كلمه الهي بوده و در واقع انجيل را كه نقلهاي تاريخي حواريون از دعوت عيسوي است و دهها سال بعد از آن حضرت كتابت و تدوين شده بايد با روايات پيامبر و احاديث خاندان رسالت مقايسه كرد كه نقل و تدوين مشابهي داشته اند.

از اين جهت مقايسه قرآن كريم با عهد جديد اشتباهي است كه غالبا مرتكب مي شويم (و البته الآن در صدد تبيين آن نيستم و شرح و بسط آن مجالي ديگر مي طلبد)اما به هر حال توجه به اين نكته و تشريح جايگاه قرآن كريم براي مخاطب جهاني مي تواند ماهيت وحشي قرآن سوزان را بهتر نشان دهد و ابعاد جاهليت مدرن مدعيان آزادي را بيشتر عيان سازد.

كساني كه امروز قرآن كريم را به آتش مي كشند در واقع دارند مسيح عليه السلام را مي سوزانند و اين حادثه تلخ نه فقط مسلمانان بلكه همه پيروان اديان را هدف گرفته و به همه دين باوران مربوط است.

حتى اگر كسي اعتقاد و باور ديني نداشته باشد باز بايد بداند كه اين فتنه انگيزي ها همه جرقه زدن هايي به انبار باروت و شعله افكندن هايي در مخزن نفت و بنزين است كه زمينه ساز آشوب ها و تنش هاي گسترده تر خواهد گرديد و مقاومت حكيمانه اهل خرد و دانش براي جلوگيري از خطر را بي اثر خواهد ساخت.

جنود شيطان در پي آن هستند كه به خيال باطل خود با يك تير دو نشان بزنند، از يك طرف حرمت قرآن و ارزش اين كتاب مقدس را در نزد افكار عمومي مخدوش سازند و حتى بي حرمتي به قرآن در نزد كساني كه غيرت و حميت ديني ندارند عادي شود و از طرف ديگر افراد غيرتمند و متدين را به واكنش هايي تندتر و شديدتر وادار كنند، اما نقشه ها و برنامه هاي خداوند هميشه قوي تر و پيچيده تر از نقشه هاي شياطين است.

حادثه يازدهم سپتامبر كه گمان مي كردند موجب فروپاشي اركان قدرت جهان اسلام در خاورميانه شود باعث بيشترين گرايش مردم آمريكا و جوانان غربي به اسلام شد و زمينه ساز فروش نسخه هاي قرآن كريم و آشنايي آنان با اسلام گرديد و انتشار داستان سلمان رشدي كه فكر مي كردند موجب تخريب عقايد مردم مسلمان نسبت به جايگاه قرآن كريم مي شود فرصتي براي معرفي گسترده تر قرآن و عقايد اسلامي به جهانيان فراهم ساخت.

اين حادثه هم گرچه تلخ و دردناك است و آزردگي و تأثر بسياري در محيط جامعه اسلامي ايجاد كرده، با مرور زمان زمينه اي براي افزايش قدرت مسلمانان و اقتدار گفتمان قرآن در جهان ايجاد خواهد كرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.